La cosa pública com a motor econòmic. La cogestió com a alternativa

Iván Candé

icande@cgt.fr

Secrétaire général SNPTAS CGT – Ministère de l’Ecologie

Membre de la direction de l’Union Fédérale des Syndicats de l’Etat – CGT

Membre de la direction de la Fédération de l’Equipement et de

l’Environnement – CGT

Els serveis públics en un sistema econòmic capitalista representen un cost insuportable, com afirmen els defensors del liberalisme, o són un actiu? Hi participen, d’una o altra manera, en la creació de riquesa? No serien la base d’una societat justa i el ciment del vincle social essencial per a la convivència?

Com gestionar aquest servei públic i l’administració pública, que és essencial per al funcionament de les nostres societats? Fins a quin punt poden els ciutadans i els treballadors participar en el seu govern? Hem de considerar la cogestió com una alternativa creïble o hem de reclamar l’autogestió i la propietat pública per part dels ciutadans?

El Servei Públic és l’aplicació d’un concepte més ampli, el de l’organització col·lectiva de la satisfacció de les necessitats. Per a una opinió pública avui condicionada pel discurs econòmic dominant, el Servei Públic és una excepció en el patró de pensament que el liberalisme tracta d’imposar en la ment de les persones. En la teoria neoliberal, el Servei Públic i la seva administració representen un cost que s’ha de reduir costi el que costi. No obstant això, si ens fixem en això, la producció de béns públics no comercials (educació, salut, investigació, infraestructura de transport, etc.) és de fet un element de la riquesa nacional i es té en compte en el PIB de la mateixa manera que la producció mercantil. Com no té preu en el mercat, només pot mesurar-se per la quantitat de diners que es gasta en ell. Això és el que els comptables nacionals diuen “cost de factor”, mentre que per al producte de mercat es fa servir el terme “valor afegit”.

Segons una avaluació d’INSEE en el 2009, el valor afegit de l’administració a França ascendeix a 139,9 mil milions d’euros, és a dir, el 8,1% del PIB, el de l’educació 93,8 milers de milions d’euros i 5,4% del PIB, serveis de salut a 101,3 milions d’euros i 5,9% del PIB, serveis socials a 56,7 milions d’euros i 3,3%. PIB, que puja a 391.300.000 d’euros i el 22,7% del PIB.

En igualtat de condicions, l’administració representa el 20,1% de l’ocupació a França i el 22,7% en valor afegit del PIB. Estem lluny de la concepció d’una administració vista només com una despesa que s’hauria de reduir: per contra, representa una contribució essencial per a una economia moderna. L’administració no només és essencial per a la correcta aplicació de les lleis i regulacions en tot el territori. El seu defecte és molt costós per a les nostres societats des del punt de vista de la cohesió social i territorial, de la vida econòmica i de la capacitat per conviure, com ho prova la manca de servei públic en algunes àrees suburbanes i rurals. La qual cosa no li costa a l’economia sinó que fins i tot porta un petit superàvit en termes del PIB general.

L’administració participa en la vida econòmica dels territoris, de vegades de manera decisiva, les estructura des del punt de vista econòmic, social i cultural. Representa una inversió a llarg termini, tant en els aspectes purament administratius com en els camps de l’educació o la salut.

La despesa pública no és necessàriament un factor de dèficit perquè genera valor afegit, per la qual cosa és possible gastar molt en les necessitats socials sense comprometre els equilibris pressupostaris. Per a aquest propòsit, cal considerar expressament l’impost de distribució equitativa com un mitjà per a construir una societat civilitzada, educada i justa.

Els serveis públics a França es gestionen de forma centralitzada o desconcentrada. Les autoritats estatals o locals decideixen les polítiques públiques i els recursos financers i humans que se’ls assignen. Aquesta centralització de decisions finalment ofereix molt poques oportunitats per a la intervenció de ciutadans o sindicats.

Després es planteja la qüestió de la cogestió de l’administració pública, com la de les empreses del sector privat. Aquesta cogestió, estimada pels socis demòcrates i presentada sovint com una alternativa a les velles maneres de govern dels ocupadors, és una veritable oportunitat per als treballadors o un parany en contra?

La cogestió, que sovint sorgeix d’iniciatives individuals, és totalment compatible amb les estructures d’una economia capitalista en la qual es pot implantar. Advocar per la cogestió seria acordar participar en un sistema que rebutgem. En qualsevol cas, seria prestar-se a la col·laboració amb ocupadors que només podria perjudicar l’acció reivindicativa.

A aquesta cogestió, nosaltres reivindiquem l’autogestió, que és fonamentalment diferent i que implica una transformació més radical de l’empresa o aparell estatal i de les estructures econòmiques en el seu conjunt. L’objectiu, doncs, de confiar tota l’administració d’empreses als treballadors, resulta ser incompatible amb l’apropiació privada dels mitjans de producció i pressuposa, en conseqüència, la desaparició del capitalisme.

Hi ha molts exemples d’empreses autogestionades i en funcionament. El millor exemple d’autogestió podria ser el del sistema de seguretat social establert a França després de la Segona Guerra Mundial, que va confiar la gestió completa dels seus fons (contribucions i reemborsaments) a les organitzacions sindicals de treballadors. Aquest sistema encara funciona avui malgrat els molts atacs del camp liberal. El seu pressupost va ser de 484 mil milions d’euros en 2017. En comparació, el pressupost de l’Estat francès era de 381 mil milions d’euros per a aquest mateix any. Això és una prova que els treballadors són capaços de prendre el seu destí en les seves pròpies mans quan se’ls dóna l’oportunitat.

Madrid, 1 de Julio de 2019