Joan Carles Gallego i Herrera
Professor, economista i ex-secretari general de CCOO Catalunya
La crisi del COVID-19 torna a posar de manifest les contradiccions inherents a l’actual model d’organització social, funcionament econòmic i regulacions polítiques. La desigualtat, producte d’unes relacions socials i laborals desequilibrades i sense contrapesos, és, no només una injustícia, sinó un agreujant de les conseqüències negatives de la crisi. El neoliberalisme, com ideologia que suporta les decisions econòmiques, es mostra incapaç de mantenir els equilibris de l’organització social i de respondre de manera eficient i justa a situacions de crisi i a necessitats generalitzades com les viscudes. L’arquitectura institucional no ha estat funcional per respondre amb eficiència als requeriments de la crisi.
La pandèmia obliga a prioritzar la gestió de la crisi sanitària i centrar-se en garantir la vida i la salut de la ciutadania i aïllar la propagació del virus. La paràlisi, durant uns mesos, de tota activitat econòmica i social no essencial, tant a nivell local com global. genera una crisi econòmica i social profundes. Algunes de les activitats econòmiques no podran aguantar l’efecte de la paralització temporal forçada i acabaran en tancament, d’altres hauran de reinventar-se. S’estan aprofundint els efectes socials negatius, en termes de desocupació i desigualtat.
L’estat i el sector públic han estat utilitzats, arreu, com la primera arma de lluita de contra pandèmia per combatre els efectes sobre la salut, però també sobre les empreses, el treball autònom, l’ocupació i la pobresa. Però els efectes que s’han generat no tenen en la pandèmia la seva causa, tot i que aquesta, sens dubte, els ha accelerat i agreujat, sinó que aquesta rau en la pròpia incapacitat del sistema de donar resposta ràpida i suficient als nous problemes quan sorgeixen. La feblesa estructural que el sector públic arrossega s’ha mostrat un cop més com a una rèmora per abordar la profunditat dels reptes que tenim com a societat.
La supeditació, quasi en exclusiva, a la lògica mercantil, individualista i no col.laborativa, que imposa el neoliberalisme, han evidenciat limitacions i negativitats del funcionament i organització de la societat: les febleses dels sistemes sanitaris, educatius i de protecció social disponibles, per atendre les persones i garantir la igualtat de tracte i la qualitat necessària; la manca d’un sector públic dimensionat per actuar amb flexibilitat i rapidesa; les limitacions d’una globalització sense regles, que ens fa interdependents econòmica i productivament i provoca carències en els sistemes de provisió de materials necessaris per fer front a la pandèmia; els desequilibris industrials i territorials d’una estructura econòmica nacional molt dependent i vulnerable a factors externs i amb poca capacitat d’adaptabilitat i innovació; la manca de regles clares que embridin els mercats davant de situacions de necessitat; la dificultat per posar en marxa els processos administratius per atendre de forma ràpida la situació de necessitat i urgència (gestió ERTOs, IMV, ajuts menjadors…); la deficient estructura institucional que dificulta la col·laboració i cooperació entre institucionals –cogovernança- per fer compatibles la resposta global i l’acció local.
Aquestes, entre d’altres, són qüestions a les que cal donar resposta política, institucional i material, amb un pla de reconstrucció que actuï sobre l’activitat econòmica i corregeixi les desigualtats, al temps que manté l’alerta i l’atenció sanitària. La pandèmia segueix activa a l’espera de la vacuna definitiva i la seva erradicació total, però la resposta a la crisi sanitària ha d’inscriure’s ara en una estratègia integral de país que faci front al conjunt de reptes econòmics, socials i ambientals.
Més enllà de fer front als estralls generats aquests mesos amb l’aturada general de l’activitat, s’han d’entomar els reptes de societat que la pròpia pandèmia ha fet més evidents: fer front al canvi climàtic, governar la digitalització de l’economia i la societat els seus efectes socials, equilibrar territorialment i sectorial l’estructura econòmica, dotar de la potència necessària i eficiència al sector públic i de protecció social, adequar l’arquitectura institucional i democràtica.
El futur de “nova normalitat” que s’albira haurà de conviure amb nous episodis pandèmics derivats dels desequilibris mediambientals generats per l’activitat humana durant segles i segles d’explotació il·limitada de la naturalesa. La “nova normalitat” comporta el reconeixement de les febleses de l’ecosistema planetari i l’esgotament de les actuals formes d’explotació dels recursos naturals.
Les febleses del sector públic
El pes del sector públic, molt per sota de la mitjana europea, es una rèmora per dotar de major cohesió social i territorial al conjunt del país. El funcionament dels serveis públics ve condicionat, tant per l’escàs nivell de despesa i inversió, agreujat per les retallades associades als plans d’austeritat neoliberal imposats en la gestió de la crisis del 2008, como per l’alt nivell de privatització en la provisió de bens i serveis públics. El pes dels ingressos per cotitzacions i impostos sobre el PIB, això és, la pressió fiscal, el 2019 està 7’4 punts per sota de la mitjana de la zona euro de la Unió Europea, i conseqüentment aquesta diferència de més de 7 punts (que representaria uns 75.000 M€) es projecta també en la menor despesa en protecció social.
Aquesta realitat es trasllada als nivells d’ocupació pública, molt per sota dels països més avançats de la UE; a la qualitat dels serveis que s’ofereixen i que s’observen quan comparem els ratis de persones ateses en relació a l’ocupació; a la manca de controls socials sobre la prestació externalitzada dels serveis públics; i a la deficient organització dels serveis públics. A tot això li hem d’afegir que portem 15 anys sense oferta pública d’ocupació, el que provoca no només la manca de mitjans humans per a prestar els serveis (que es suma a la manca de recursos materials) sinó també a l’envelliment i la enorme inestabilitat i precarietat que comporta l’elevat volum de personal interí.
Al conjunt de l’Estat, els treballadors públics representaven el tercer trimestre del 2019, el 13,1% del total d’ocupats (2.595.600 sobre 19.874.300 ocupats). A Catalunya en el mateix període s’estava molt per sota, un 9,3% del total de les persones ocupades (321.900 sobre 3.462.200 de població ocupada). Només dos anys abans (2017), a Suècia l’ocupació pública representava el 29,2% del total (1.467.000 sobre 5.022.000). Una situació que es pot veure agreujada en els pròxims 10 anys per la perduda del 50% de les plantilles per jubilació.
Aquests dades deixen clar que el sector públic no està complint tampoc la seva funció de creació d’ocupació. Hem d’utilitzar la necessària expansió dels serveis públics de l’Estat del Benestar com eina de creació d’ocupació. Un element que, a més i mentre no acabem amb la segregació ocupacional de gènere, també ha de facilitar la incorporació de la dona en el mercat de treball.
Tot i la realitat de les dades del sector públic, aquest ha mostrat el seu major compromís, la seva major eficiència i la seva funció primordial a favor de la seguretat i la igualtat socials. Contrasta així amb el paper del sector privat que, sotmès a la lògica del mercat regida per l’individualisme, el guany privat i l’immediatisme, ha estat incapaç de garantir les necessitats bàsiques a sectors importants de la població.
El servei públic apareix com l’eina imprescindible per dotar el servei que demanda la ciutadania, mantenir una societat cohesionada i garantir la protecció social necessària, principalment per a les classes populars. Però la manca de recursos suficients i l’abast de la la privatització de determinats serveis suposa una limitació a l’hora de garantir la igualtat d’accés i tracte i la qualitat. Per això cal aprofundir en la generalització de la prestació directa dels serveis públics i el compromís amb la inversió en centres públics i la reversió de serveis públics privatitzats.
Una estructura econòmica desequilibrada i amb febleses
L’estructura econòmica de l’estat espanyol presenta forts desequilibris, tant a nivell territorial, amb nivells de d’implantació i desenvolupament industrial i econòmic diversos, com sectorial amb un pes determinant d’alguns sectors que augmenten la rigidesa en la resposta a situacions de crisi com l’actual. Tanmateix la capacitat productiva del país està infrautilitzada –alts nivells d’atur, capacitat de coneixement i recerca no utilitzada, infraestructures deficitàries i no aprofitades, etc- i genera importants pèrdues econòmiques i costos socials.
La manca de polítiques industrials actives que dibuixin una estratègia de futur, on la intervenció de l’estat, amb regulacions i controls, orienti inversions i promogui reinversions, incentivi canvis i innovacions i promogui la modernització d’infraestructures, s’ha fet notar de nou en aquesta crisi. Portem anys de desinversió en R+D+i (si a Catalunya l’any 2009 era l’1’70 % del PIB el 2018 estàvem en el 1,52%, mentre a zona euro es passa del 1,99 al 2,22), i d’un model de relacions laborals que desincentiva la innovació ja que afavoreix el dúmping empresarial en baixos salaris i la subcontractació com externalització de riscos i costos. Així els desequilibris s’han accentuat i la incapacitat de resposta a els necessitats s’han evidenciat.
L’important dependència del sector del turisme i un encara important pes del sector de la construcció (tot i que força a inferior a la hipertrofia prèvia a la crisi del 2008) s’ha fet sentir en aquesta crisi i és una important pressió per a la reactivació, atesa la dificultat de reconvertir ocupació i actius a curt termini i els costos que això pressuposa en despesa social i amortitzacions.
En el sector industrial la nostra economia no disposa d’una densitat suficient d’empreses autòctones que controlin productes i mercats. El procés de reconversió industrial, les privatitzacions d’empreses públiques i l’entrada d’inversions estrangeres s’ha fet sense una planificació estratègic ni sota la direcció de l’interès públic. Molts dels ajuts destinats a mantenir l’ocupació i l’activitat industrial en sector i empreses, no han tingut contrapartides en termes de participació directe de l’estat en l’estratègia empresarial ni han disposat de mecanismes de retorn dels fons en cas d’abandó de la producció. Tot això comporta que decisions sobre el futur de moltes empreses es prenen en seus allunyades de la nostra realitat i sense cap compromís responsable amb la realitat social i econòmica del país.
A això i hem d’afegir un teixit empresarial molt atomitzat, amb un predomini de microempreses moltes vegades monocultiu. Empreses dependents de les ziga-zagues del mercat i sense capacitat de resiliència; i de la dinàmica de les empreses contractistes, les quals externalitzen tant els riscos com els costos dels ajustos.
Quan analitzem l’evolució del sector industrial i de serveis, en quan a pes sobre PIB, observem la caiguda de la indústria i l’augment del sector serveis. Aquesta és una foto distorsionada per la pròpia externalització per part de la indústria de bona part de les activitats que avui es presten des de empreses que es censen en el sector serveis.
És aquest sector de serveis a les empreses on caldrà dedicar-hi una atenció específica cara al futur. L’excessiva atomització en petites i molt petites empreses i la dependència uniempresarial limita les seves capacitats utilització del coneixement com a factor productiu de primer ordre i per tant d’innovació. Actuar sobre aquesta realitat amb polítiques que impulsin la col·laboració i cooperació empresarial, promovent economies d’escala que impulsin la recerca i la innovació, que augmentin la productivitat i la internalització de les seves activitats.
La digitalització dels processos productius incidirà de ple en l’activitat industrial, de la mateixa manera que el combat contra el canvi climàtic imposarà canvis de productes, de els formes de produir i distribuir de els cultures i hàbits socials. Abordar el futur de la reactivació de l’economia ha de pressuposar una gran aposta per la formació i la recerca, que ens doti d’entrada de els capacitats personals necessàries per intervenir en els processo de canvi inevitables. Al temps que necessitarem d’una estratègia consensuada que planifiqui les inversions en infraestructures i que impulsi les reconversions sectorials necessàries.
El turisme, la construcció, l’automoció, la energia, la química, etc, han d’afrontar canvis importants de producte i de processos. La digitalització i el canvi climàtic en marcaran les possibilitats i els límits. Hi ha oportunitats, en un nou model turístic, la rehabilitació, la mobilitat sustentable i sostenible, l’energia renovable, l’eficiència energètica, la biotecnologia, l’atenció a les persones etc. Però caldrà l’impuls planificat i estratègic que dirigeixi inversions i accions i garanteixi educació, formació i recerca, que facin possible reequilibrar l’estructura econòmica, fent-la funcional a les necessitats socials i entre elles també a la plena ocupació.
La insuficiència dels pressupostos i la seva incidència en la salut pública dels serveis públics
La inversió pública i la despesa pública social són elements essencials per assegurar la viabilitat de l’economia i la qualitat de vida de la ciutadania. Portem molts anys regits pel principi d’estabilitat pressupostària i el dogma del dèficit zero i la limitació del deute. Aquesta estratègia, fins ara la única liderada per la UE, ha comportat la caiguda de la inversió pública i de la despesa social però també amb implicacions negatives sobre l’impuls de la inversió privada.
Això ha tingut efectes sobre la pròpia capacitat productiva del país i en la feblesa de la resposta social. L’aposta dels darrers anys per la privatització i mercantilització del sistema de béns i serveis impacta en la vida social, la empobreix i dissol les relacions entre persones a més de generar problemes d’exclusió. Però també impedeix planificar una estratègia econòmica corresponsable amb uns objectius socials, ambientals i tecnològics.
L’emergència sanitària ha palesat la incapacitat del pressupost sanitari públic, massa anys infrafinançat i amb una extrema privatització en la prestació, per actuar de forma ràpida adaptant-se als canvis produïts i disposar de les reserves que ara haguessin permès treballar amb major prestesa i eficàcia. Si hi afegim els febles esforços en polítiques de salut preventiva, així com en recerca i investigació, el resultat és la manca tant d’una estructura sòlida de salut pública, com del propi sistema sanitari assistencial.
La salut pública, la part del sistema que s’ocupa de la salut comunitària i de la població, sempre ha estat molt feble, tant al conjunt de l’estat com a Catalunya, mentre que el sistema sanitari públic, assistencial, adreçat a la salut de les persones (CAPs, hospitals…) ha patit les retallades que han contribuït a fer més evident aquesta realitat.
Al conjunt de l’estat espanyol, la despesa en l’àmbit sanitari públic (6’3% del PIB el 2018), així com els recursos en personal, estan molt per sota de països com Alemanya (9’7%), França (9,4%), Holanda (8’2%) i Bèlgica (7,8%), en el cas de Catalunya i hem d’afegir que la despesa del CatSalut, en termes reals per càpita, és avui encara un 5’38% inferior a la del 2008. A Catalunya la despesa sanitària que, tot i les millores al darrer pressupost aprovat, continuen essent molt inferior a l’europea (5,3 punts sobre el PIB respecte el 7,10 el 2016).
El nostre sistema de salut no era ni tant bo ni dels millors del món, com durant anys hem repetit de forma cofoia. I si el sistema sanitari no era tant bo no és pas per manca de bons professionals, ni d’un disseny original més o menys correcte en el marc de l’estat de benestar construït després del franquisme, sinó per efecte d’un finançament insuficient que no permet atendre plenament el conjunt d’actuacions que incideixen en la prevenció, manteniment i atenció de la salut de la població i no garanteix l’abastiment dels subministres bàsics. La mala gestió í les retallades han anat acompanyades d’una opció per la privatització o concertació que ha primat per sobre de l’interès públic general.
El model de serveis socials, que des de la crisis de 2008, s’ha dedicat a fer assistencialisme (menjar, ajuts individuals, etc) i no a reconèixer drets socials, ha mostrat les seves contradiccions: l’abandó de les residències de gent gran, també les de persones amb discapacitat, salut mental, etc., que requereixen de serveis especialitzats, on la gestió majoritària està en mans del tercer sector i el sector mercantil, sense els controls ni exigències suficients per part de les administracions. L’enorme fragilitat del servei d’atenció a la dependència és fruit tant d’un infrafinançament crònic, com d’una manca de coordinació forta dels sectors sanitaris i sociosanitaris.
Durant anys s’ha preferit mantenir tarifes i ajuts públics sota mínims, a canvi de disminuir controls i exigències a la prestació privada de l’atenció a la dependència . S’han obviat els marcs tripartits de seguiment i control social, facilitant així condicions laborals precàries, en un sector altament feminitzat, ratis insuficients i greus dificultats per actuar en moments de crisi. Caldrà reorganitzar el sector, amb un canvi de model que augmenti les responsabilitats públiques, així com la gestió directa i adequant les condicions de treball i la revalorització d’aquestes feines, que s’orienti a la preservació de la salut de les persones i que disposi d’una carta de serveis que garanteixi la qualitat i que en cap cas es supediti a l’estalvi, el guany o el lucre
El que passa a la sanitat és traspassable al conjunt de serveis públics, atès que respon a les polítiques neoliberals imposades aquests darrers anys que han pivotat sobre el seu infrafinançament (via retallada de la despesa pública) i la privatització. Així veiem com, per exemple, la despesa pública en educació a Catalunya el 2015 (3’70%) estava un punt per sota que la UE (4,8i1%) o mig punt per sota que al conjunt de l’estat (4’29%); o com les dades publicades pel 2018 (3,67%) ens diuen que estem encara per sota de la despesa del 2010 (4,34%). Aquestes mancances en inversió educativa repercuteixen en el nivell educatiu de la societat i es traslladen a la competitivitat del teixit productiu, per exemple, mitjançant una taxa d’Abandonament Escolar Prematur, que el 2019, va incrementar en dos punts, del 17 al 19%; o amb dades de formació permanent de la població de 25 a l4 anys del 9’3% front al 10’6% al conjunt de l’estat i el 11’3% a la UE; o que la població de 20 a 24 anys amb estudis de nivell secundari, també pel 2019, és del 73,8% a Catalunya front al 74’0% a l’estat i al 83’9% a la UE.
La insuficiència d’un model fiscal injust
La migradesa en la despesa pública s’explica per la insuficiència de l’ingrés públic. Tot i que les dogmàtiques polítiques d’estabilitat pressupostària, imposades pels poders financers globals, que limiten la capacitat de dèficit i endeutament, impedeixen al sector públic desplegar les seves potencialitats d’inversió i funció tractora de l’activitat econòmica per generar riquesa i majors equilibris socials, és la feblesa del sistema fiscal la que impedeix disposar de majors recursos públics.
Tenim una fiscalitat insuficient i poc progressiva, que avui descansa bàsicament en les rendes del treball. Un sistema que acaba sent injust, no només per què no permet amb la recaptació atendre les necessitats socials, sinó perquè molts empresaris, alts directius i professionals, que es situen en els decils superiors de la distribució de la renda i acumulen bona part del patrimoni material del país, declaren per sota del que ho fan els treballadors i treballadores. Les grans fortunes a penes paguen impostos. Grans empreses, i en particular les corporacions multinacionals, tributen menys que les pimes. I els nivells de frau fiscal són elevats (prop d’uns 60.000 M€). Una fiscalitat que tampoc incorpora instruments fiscals per abordar els desequilibris ambientals i la crisi climàtica. Tot això explica el dèficit important de les polítiques redistributives i inversores i els conseqüents desequilibris socials, econòmics i territorials.
Una fiscalitat insuficient que s’afegeix als dèficits que es deriven d’un model de finançament de les administracions, tant autonòmiques com locals, amb una arquitectura desequilibrada, que no promou la corresponsabilitat i afavoreix la ineficiència quan no el dúmping fiscal. Estem veient com les comunitats autonòmiques han entrat en una espiral de desgravacions i regals fiscals -successions, patrimoni, tram autonòmic de l’irpf…- que, amb l’excusa d’atreure inversions i capitals- acaba traduint-se en menors ingressos, menys progressivitat i accentua la insolidaritat interterritorial. Tanmateix hem assistit al debat sobre els romanents de les administracions locals que posa sobre la taula un debat més de fons en relació a l’escassa participació de les administracions més properes al ciutadà en la gestió de l’ingrés públic per destinar-lo a l’atenció directe de les necessitats socials que es poden gestionar millor en la proximitat. Elo model de finançament autonòmic i el de els administracions locals són debats que caldrà entomar en el marc de la necessària reforma del sistema fiscal i de la gestió del sector públic.
En qualsevol cas és imprescindible una reforma integral del sistema fiscal que possibiliti una fiscalitat justa, progressiva i suficient per dur a terme polítiques redistributives i inversores. És impossible desenvolupar les polítiques socials baixant impostos
Quan parlem de fiscalitat i de pressió fiscal també hem de parlar d’estructura dels salaris i de bonificacions i deduccions. No és el mateix una estructura d’impostos que actua sobre un mapa salarial amb predomini de salaris baixos (els impostos d’un treballador d’ingressos mitjans i sense fills el 2017 estava gravat amb un 30’7% front al 32’4% a Europa; però si la majoria dels sous estan per sobre dels 50.000 €, ingresses més que si la majoria estan per sota dels 27.000 €). Si bé els tipus impositius de la renda són similars a altres països de la UE (en els trams mitjos i baixos, però en els trams alts hi ha marge per apujar-los) es recapta menys en global atesa la base salarial sobre la que actua (el salari mig a Espanya el 2017 era 38.507 dòlars/any a França 43.755 i Alemanya 47.855) i l’alt nivell de desocupació existent. D’ací la importància de les actuacions sobre el salari mínim interprofessional i l’impuls a la creació d’ocupació.
Per avançar en un model de societat més just, equilibrat i sostenible es necessita reformar l’actual fiscalitat i lluitar contra l’elevat frau fiscal, per disposar dels recursos que cal aplicar a garantir la despesa social i la inversió pública. Una reforma que ha de contemplar una major progressivitat, que qui més té i més guanya paga més, però que també ha de promoure un fort compromís amb la lluita contra el canvi climàtic, introduint figures impositives que incitin els canvis necessaris, i la modernització econòmica i la digitalització..
L’eficiència econòmica no es pot contraposar a la justícia distributiva, ambdues han de perseguir l’equilibri social i territorial i la igualtat i difícilment es podrà garantir l’eficiència econòmica sense garantir la cohesió social i promoure estratègies que s’avancin als reptes futurs.
Un marc institucional contradictori i una feble cultura del diàleg social
La gestió de la pandèmia s’ha enfrontat amb un marc institucional ple de contradiccions. L’elevat nivell de descentralització competencial politico-administrativa, ha de permetre disposar de les potencialitats per fer front, des de cada nivell d’administració, a les necessitats de les persones en la proximitat i amb la màxima eficiència. Més enllà de la inadequació del model de finançament, la manca de mecanismes (i tradició) de cooperació i col·laboració institucional dificulta l’eficàcia operativa d’una acció comuna en aquesta situació. Arrosseguem una tradició i cultura democràtiques febles i més propicies a la confrontació, que al pacte i l’acord que s’ha mostrat amb tota la seva cruesa.
S’han centralitzat competències per fer front a l’estat d’alarma, però no hem vist voluntat per generar dinàmiques d’implicació i col·laboració interinstitucional que permetés un treball constructiu a l’hora d’acordar i impulsar accions. Assistim a una continuada confrontació política i, també, a l’afany de remarcar la diferència i la crítica, sigui entre forces polítiques o àmbits institucionals, que no pas a la col·laboració i cooperació des de la discrepància política o la capacitat institucional pròpia.
Tot això ha generat desconfiances i incerteses en la ciutadania. Una dinàmica que en molts casos, com hem vist a Catalunya, s’aprofita per no posar en marxa els espais propis de Diàleg Social i Polític, el que ha fet també perdre eficàcia a les pròpies mesures aprovades.
Cal remarcar, però, que els governs locals, sempre primera porta d’entrada de les demandes ciutadanes i clau a l’hora de respondre amb detall, coneixement i eficiència a qualsevol situació d’emergència, han respost en general, per sobre de la mitjana, malgrat la seva manca de recursos i competències, limitats pels efectes de la Llei de Racionalització i simplificació de les administracions locals (LRSAL).
Caldrà reconèixer millor i posar en valor el paper de totes les administracions, i en especial de l’administració local en la necessària cooperació i col·laboració institucional.
En qualsevol cas la dinàmica de manca de col·laboració entre institucions i la instal.lació en la confrontació i la critica no constructiva en una situació d’emergència sanitària, contribueix al descrèdit de la política i afebleix els valors democràtics, obrint els portes a respostes populistes i autoritàries. Caldrà fer esforços per reivindicar la política, en el seu sentit més noble, com a garant dels nostres drets democràtics i com a mecanisme per afavorir el diàleg i els consensos, tant polítics com socials, com a fórmula per entomar la resposta a situacions de crisi social.
Les sobiranies compartides i la cooperació institucional poden donar una millor resposta a les necessitats de la gent. En aquest món global i interdependent, les decisions estan interrelacionades. És necessària una estructura institucional que articuli, coordini i doni eficiència a l’acció dels diferents nivells d’administració i govern. Que es doti d’un model de finançament coherent que garanteixi la capacitat de decisió, d’acció i resposta de cada nivell, des de la coresponsabilitat i la solidaritat. Cal aprofitar els avantatges de la descentralització i reconèixer la capacitat de decisió de la ciutadania en tot allò que l’afecta.
La proximitat és una potencialitat en la gestió dels serveis públics, tant en la prestació com pel que fa al control social sobre la seva provisió i qualitat, i en moments de crisi com l’actual cal reforçar aquesta capacitat competencial i d’acció de cada nivell d’administració, amb la màxima cooperació, coordinació i lleialtat institucional.
Reforçar el diàleg social efectiu és també democratitzar les relacions laborals
Els marcs estables de Diàleg Social, on les organitzacions representatives i els poders públics puguin construir consensos i acords, són cabdals a l’hora de prendre decisions. No només doten de qualitat democràtica a la societat i aporten reflexió conjunta que permet conèixer i abordar els problemes complexes amb que ens enfrontem, sinó que permet aplicar amb major col·laboració i més eficiència les decisions i generar confiança al conjunt de sectors socials. Així s’ha posat de manifest amb els acords que han facilitat l’aplicació dels ERTO,s. l’Ingrés Mínim Vital, o la normativa sobre el teletreball, entre d’altres. El diàleg social efectiu es part fonamental del pacte social i els poders públics han de posar en valor i reconèixer el paper de les organitzacions socials representatives per articular i promoure la participació dels diferents interessos socials.
Però la democràcia ha d’arribar a tots els àmbits de la vida social. No pot quedar-se en la relació ciutadà-administració i entre ciutadans, deixant-la aparcada a les portes dels centres de treball i en els relacions entre treballador/a i empresari/a. És per això que urgeix canviar l’actual marc legal laboral, que blinda el poder unilateral de l’empresari i mercantilitza les relacions laborals, posant el treball al servei del guany privat i no de l’estabilitat personal i social. L’actual marc promou una cada cop major precarització laboral i vital, desincentiva la innovació empresarial i agreuja els problemes econòmics, socials i ambientals. Cal restituir el poder negociador de treballadors i treballadores: sindicats forts, negociació col·lectiva, capacitat de mobilització, són indispensables per constituir unes relacions socials de treball més democràtiques i equilibrades. La força negociadora de la representació sindical dels treballadors i treballadores té relació directa amb la qualitat de l’ocupació, permet disputar la distribució primària de la renda per promoure la igualtat social i incentiva la modernització empresarial.
En conclusió:
L’anàlisi de la situació evidència que les urgències que tenim davant requereixen d’un conjunt d’accions polítiques orientades a fer front a l’emergència sanitària, entomar la sortida d’una crisi econòmica i social profunda, avançar cap a un model social més igualitari i territorialment més equilibrat i reforçar l’arquitectura institucional que aprofundeixi en una major democràcia. Uns reptes que s’inscriuen en un món global on el repte climàtic i l’impacte de la digitalització determinen també la urgència d’una transició cap a nous models on caldrà garantir la justícia social dels processos de canvi per tal que ningú quedi despenjat.
La lògica mercantilista no és funcional per entomar aquests reptes. Calen regles i controls, intervencions i limitacions que orientin i alineïn la direcció dels canvis. Cal una planificació estratègica que compti amb el concurs social i polític més ampli per garantir-ne la màxima eficàcia. Una planificació de les grans línies d’acció, que han de permetre que els diversos sectors econòmics i socials promoguin la seva pròpia iniciativa amb majors certeses i seguretats.
Una planificació estratègica que requereix disposar d’un potent sector públic, dotat suficientment per proveir els serveis pròpies de l’estat de benestar i dotar les majors potencialitats al funcionament social.
Difícilment una estratègia de recuperació social i econòmica, si vol ser justa i equilibrada, es pot fer sense disposar d’un marc de racions laborals democràtiques. Un model on la participació dels treballadors organitzats es garantia de major estabilitat, qualitat i igualtat a les empreses, tant pel que fa a les condicions en què s’exerceix i es contrapresta el treball, com pel que fa a la intervenció en les grans decisions empresarials i sectorials que no poden deslligar-se d’un compromís responsable tant amb qui hi treballa com en l’entorn social i territorial on es desenvolupa.
Uns canvis que s’han de suportar per un model fiscal progressiu, que garanteixi la suficiència de l’ingrés públic, per atendre la despesa necessària, i que es comprometi amb l’impuls dels grans canvis econòmics i socials necessaris, en especial el repte climàtic i la modernització de l’estructura econòmica.
Aquests mesos sentirem parlar molt de crisi i recuperació, però no totes les propostes es plantejaran en el mateix sentit. De nou, com ja va passar amb la crisi del 2008, la disjuntiva és una sortida que reforci els valors propis del neoliberalisme, sustentat en l’individualisme i la mercantilització de les relacions socials i de les finalitats econòmiques; o avançar cap un model on la satisfacció de les necessitats socials i ambientals siguin la finalitat d’una estratègia planificada democràticament, que orienti i dirigeixi l’aplicació dels recursos disponibles.
Aquest debat el caldrà anar concretant amb canvis de marcs legals i institucionals, també culturals, que reforcin una o altra via. En aquest escrit he volgut apuntar algunes de les moltes qüestions que hem de replantejar-nos, sens dubte conscients també que hi ha un context global que ens interpel·la i condiciona. Però d’això en parlem un altra dia, a l’entretant movem-nos i agitem-nos, no sigui que l’envolem del repte ens deixi paralitzats.
Octubre de 2020